شاخص های کارگروه تخصصی مرجعیت علمی و آینده نگاری در سال 1402

    ردیف

    عنوان شاخص

    تعریف شاخص

    1

    تعیین و تصویب حوزه های تمایز/ مرجعیت دانشگاه/دانشکده

    تعیین موضوع برای تمایز و مرجعیت براساس ظرفیت های بومی یا چالشهای نظام سلامت و تصویب آن و تدوین کتاب نقشه راه مرجعیت(برای تعیین موضوع، تصویب آن، تدوین کتاب هر یک یک سوم امتیاز)

    2

    میزان مشارکت اعضای هیات علمی در حوزه تمایز/ مرجعیت

    تعداد مطالعات و پروژه های مرتبط با موضوع تمایز/ مرجعیت دانشگاه/دانشکده تقسیم بر تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه/دانشکده

    3

    میزان بودجه تحقق یافته برای حوزه تمایز/مرجعیت

    میزان بودجه تحقق یافته برای حوزه تمایز/مرجعیت دانشگاه/دانشکده تقسیم بر کل بودجه دانشگاه / دانشکده

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    "مرجعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین" در 8 حوزه به شرح ذیل در بهمن 99 تعیین  گردید و در کتاب  سبز مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین ثبت گردید.

    1- تعیین کننده های اجتماعی سلامت

    2- آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

    3-  روان پزشکی اجتماعی

    4-  فلوشیپ آموزش مدرس بالینی

    5-  مدیریت بیمارستانی و مراکز مراقبت سلامت

    -6 تغذیه اجتماعی

    7- سلامت سالمندی

    8- طب خواب و اختلالات مرتبط با خواب

    هدف کلی مرجعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین

    1-  طراحی و استقرار  نظام ایجاد حساسیت و انگیزش اعضای هیأت علمی، کارشناسان، دانشجویان ... دانشگاه‌های علوم پزشکی بر مبنای تعیین کننده های اجتماعی مؤثر بر سلامت 

    2- طراحی و استقرار  نظام ایجاد حساسیت و انگیزش اعضای هیأت علمی، کارشناسان، دانشجویان ... دانشگاه‌های علوم پزشکی بر مبنای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

    3- طراحی و استقرار  نظام ایجاد حساسیت و انگیزش اعضای هیأت علمی، کارشناسان، دانشجویان ... دانشگاه‌های علوم پزشکی بر مبنای روان پزشکی اجتماعی

    4- طراحی و استقرار  نظام ایجاد حساسیت و انگیزش اعضای هیأت علمی، کارشناسان، دانشجویان ... دانشگاه‌های علوم پزشکی بر مبنای فلوشیپ آموزش مدرس بالینی

    5- طراحی و استقرار  نظام ایجاد حساسیت و انگیزش اعضای هیأت علمی، کارشناسان، دانشجویان ... دانشگاه‌های علوم پزشکی بر مبنای مدیریت بیمارستانی و مراکز مراقبت سلامت

    6- طراحی و استقرار  نظام ایجاد حساسیت و انگیزش اعضای هیأت علمی، کارشناسان، دانشجویان ... دانشگاه‌های علوم پزشکی بر مبنای تغذیه اجتماعی

    7- طراحی و استقرار  نظام ایجاد حساسیت و انگیزش اعضای هیأت علمی، کارشناسان، دانشجویان ... دانشگاه‌های علوم پزشکی بر مبنای سلامت سالمندی
     
    8- طراحی و استقرار  نظام ایجاد حساسیت و انگیزش اعضای هیأت علمی، کارشناسان، دانشجویان ... دانشگاه‌های علوم پزشکی بر مبنای طب خواب و اختلالات مرتبط با خواب

    1- اهداف ویژه/ اختصاصی حوزه تعیین کننده های اجتماعی سلامت :

    - تعیین تجربیات برتر در زمینه انتقال مبانی و کاربست علمی تعیین کننده های اجتماعی سلامت

    -  تعیین نیازهای آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی در زمینه تعیین کننده های اجتماعی سلامت بر      اساس تحلیل وظایف و نظرات اساتید صاحب‌نظر

    - تدوین بسته استاندارد آموزشی کارگاهی 

    - ستقرار بسته نهایی از مجرای برگزاری  کارگاه مختص اعضای هیأت علمی، کارشناسان و دانشجویان ... دانشگاه علوم   پزشکی قزوین 

    -  ایجاد حساسیت و انگیزه در اعضای هیأت علمی در زمینه تعیین کننده های اجتماعی سلامت

    - ایجاد حساسیت و انگیزه در کارشناسان دانشگاه در زمینه تعیین کننده های اجتماعی سلامت

    - ایجاد حساسیت و انگیزه در دانشجویان دانشگاه در زمینه تعیین کننده های اجتماعی سلامت


    2-  اهداف ویژه/ اختصاصی حوزه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت  :

    - راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد،phd،

    - تقویت مرکز پژوهش ها و پژوهش های دانشکده

    - تشکیل تیم بین رشته ای آموزش سلامت و روان شناسی و علوم رفتاری

    - بازنگری کورکولوم های کارشناسی ارشد و اموزش بهداشت بار ویکرد اجتماعی

    - بهبود همکاری با نهادهای تصمیم ساز در حوزه مرتبط جهت اثرگذاری در برنامه ای اجرایی

    - برقراری تعاملات موثر با نهاد ها و سازمان های برون بخشی از جمله معاونت درمان دانشگه ، سطوح وزارتی ، سازمان برنامه و بودجه ، استانداری، آموزش و پروش و غیره به منظور جلب مشارکت ها و همفکری های عملیاتی در راستای رفع معضلات و مشکلات موجود در نهادهای نامبرده

    - تعامل موثر با جامعه از طریق شبکه های اجتماعی،رسانه ای ، پیام رسان های داخلی ، برقراری نشست های جمعی با نمایندگان جامعه و ارائه پیام های ارتقا سلامت به آن ها

    3- اهداف ویژه/ اختصاصی حوزه روان پزشکی اجتماعی:

    - تدوین برنامه راهبردی روانپزشکی اجتماعی توسط کارگروه روانپزشکی اجتماعی در گروه روانپزشکی و پزشکی اجتماعی شامل برنامه های اموزشی،پژوهشی ودرمانی

    - تشکیل گروه روانپزشکی اجتماعی با مشارکت گروه های روانپزشکی و پزشکی اجتماعی

    - تاسیس مرکز  توسعه تحقیقات روانپزشکی اجتماعی

    - -تاسیس مرکز CMHC

    - تاسیس مراکز ارائه خدمات روان پزشکی اجتماعی به مراجعین

    - تربیت افرادی که مفاهیم و اصول نظری و عملی روش های پژوهش در علم روان پزشکی اجتماعی  را فراگرفته و مهارت های حرفه ای را در این زمینه را کسب نموده اند

    - آموزش مددکاران، روانشناسان، پرستاران و سایر پرسنل مرتبط در مورد نحوه ارائه خدمات به مراجعین

    - آموزش پرسنل مراکز ارائه خدمات روان پزشکی اجتماعی در مورد برنامه های ارائه خدمات به مراجعین و گروه های مختلف در جامعه

     

    4- اهداف ویژه/ اختصاصی حوزه فلوشیپ آموزش مدرس بالینی:

    - انتقال دانش، مهارت و نگرش به دانشجویان و کسب صلاحیت های بالینی در آنها

    - تربیت متخصصین مدرس بالینی در مراکز آموزش دانشگاهی

    - توانمند سازی اساتید و دانشجویان از طریق روابط داخلی و بین المللی

    - تدوین برنامه درسی مبتنی بر نیازهای جامعه، تدوین استانداردهای مربوط به برنامه

    -راه اندازی مرکز تحقیقات آموزش بالینی  و انجام طرح های تحقیقاتی مرتبط

     

    5- اهداف ویژه/ اختصاصی حوزه مدیریت بیمارستانی و مراکز مراقبت سلامت:

    - ارائه خدمات علمی وتخصصی درحوزه مدیریت بیمارستانی واداره مراکز

    -   مراقبت سلامت وتربیت نیروی کارماهر،آموزش دیده ومتخصص برای اداره هرچه موثرتراین مراکز

    - تربیت مدیران بیمارستانی ماهر ومتخصص و واگذاری امر مدیریت بیمارستانی مراکزمراقبت سلامت سراسراستان به دانش آموختگان این رشته

    - راه اندازی مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی واقتصادبهداشت وسیاست گذاری سلامت

    - ایجاد بستر تعاملی  مبتنی برهمفکری،هم افزایی،وهمکاری میان اعضای هیات علمی در گروه های آموزشی مختلف ( شامل : اموزش بهداشت ،ارتقا سلامت ،SDH ، آمار و اپیدمیولوژی ) در راستای تحقق اهداف تعریف شده در حوزه مدیریت بیمارستانی

    - شناسایی نیازهای آموزشی در حوزه مدیریت بیمارستانی،اقتصاد بهداشت وسیاست گذاری سلامت و برگزاری دوره های اموزشی مدون برای تامین نیازهای تعیین شده

    - ارائه اموزش های کاربردی در حیطه مدیریت بیمارستانی به مدیران بیمارستان ها و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی

     

    6- اهداف ویژه/ اختصاصی حوزه تغذیه اجتماعی:

     

    - تربیت متخصصین ایمنی غذایی و تغذیه و موارد مرتبط  در مراکز مراقبت سلامت سراسر استان

    - توسعه انجمن های علمی  _مراکز تحقیقات ایمنی محصولات بهداشتی _ازمایشگاه جامع تحقیقات

    - برنامه های اموزش مداوم، اخلاق حرفه ای دوره های توانمند سازی کارمندان در رابطه با تغذیه _ایمنی مواد غذایی

    - بازنگری برنامه درسی مقطع کارشناسی و ارشد بهداشت و ایمنی موادغذایی و ارشد و phd علوم بهداشتی در تغذیه

    - تعامل موثر با جامعه از طریق شبکه های اجتماعی،رسانه ای ، پیام رسان های داخلی ، برقراری نشست های جمعی با نمایندگان جامعه و ارائه پیام های ارتقا سلامت به آن ها

     

    7- اهداف ویژه/ اختصاصی حوزه سلامت سالمندی:

    - حفظ، بازگرداندن و بهبود سلامت و عملکرد سالمندان در پیوستار مراقبت بهداشتی درمانی از ارتقای سلامت تا مراقبت حاد و مزمن

    - پیشگیری و مدیریت بیماریها، اختلالات و ناتوانیهای سالمندی در سطح فرد، خانواده، جامعه و نظام مراقبت  

    - توسعه دانش سلامت سالمندی در حوزه بازتوانی

    - حمایت حرفه ای و بین رشته ای و یکپارچه از سلامت و رفاه سالمندان ساکن جامعه، اسیب پذیر و بیمار

    - توسعه رویکرد Life Span Perspective  در ارتقای سالمندی موفق و ارائه خدمات سالمندی

    - آینده نگری در مدیریت سالمندی جمعیت و جامعه

    - توسعه دانش پایه و کاربردی در سلامت سالمندی با رویکرد Context-based

     

    8- اهداف ویژه/ اختصاصی حوزه طب خواب و اختلالات مرتبط با خواب:

     

    - تدوین ، تصویب و اطلاع رسانی برنامه راهبردی توسعه رشته طب خواب و اختلالات مرتبط با خواب در دانشگاه

    - برنامه ریزی فعالیت های مستمر آموزشی ، پژوهشی  و درمانی در زمینه ی خواب کودکان

    - تدوین و بازنگری دوره ای  کوریکولوم خواب کودکان در وزارت متبوع

    - کسب مجوز راه اندازی رشته  ی فلوشیپ خواب کودکان ،

    - تاسیس بخش خواب  و افزایش فضای فیزیکی ، امکانات و تجهیزات مورد نیاز بخش طبق استانداردهای پیشرفته ی جهان

    - افزایش تربیت تکنسین پرستار خواب

    - افزایش ظرفیت تعداد نفرات متخصص جهت آموزش  فلوشیپ خواب کودکان حداقل به 3 نفر هر دوره

    - تبدیل دوره فلوشیپ به دوره فوق تخصص خواب کودکان در کشور


    6.1.9.0
    گروه دورانV6.1.9.0