شاخص های کارگروه تخصصی مرجعیت علمی و آینده نگاری در سال 1402
ردیف
|
عنوان شاخص
|
تعریف شاخص
|
1
|
تعیین و تصویب حوزه های تمایز/ مرجعیت دانشگاه/دانشکده
|
تعیین موضوع برای تمایز و مرجعیت براساس ظرفیت های بومی یا چالشهای نظام سلامت و تصویب آن و تدوین کتاب نقشه راه مرجعیت(برای تعیین موضوع، تصویب آن، تدوین کتاب هر یک یک سوم امتیاز)
|
2
|
میزان مشارکت اعضای هیات علمی در حوزه تمایز/ مرجعیت
|
تعداد مطالعات و پروژه های مرتبط با موضوع تمایز/ مرجعیت دانشگاه/دانشکده تقسیم بر تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه/دانشکده
|
3
|
میزان بودجه تحقق یافته برای حوزه تمایز/مرجعیت
|
میزان بودجه تحقق یافته برای حوزه تمایز/مرجعیت دانشگاه/دانشکده تقسیم بر کل بودجه دانشگاه / دانشکده
|
"مرجعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین" در 8 حوزه به شرح ذیل در بهمن 99 تعیین گردید و در کتاب سبز مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین ثبت گردید.
1- تعیین کننده های اجتماعی سلامت
2- آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
3- روان پزشکی اجتماعی
4- فلوشیپ آموزش مدرس بالینی
5- مدیریت بیمارستانی و مراکز مراقبت سلامت
-6 تغذیه اجتماعی
7- سلامت سالمندی
8- طب خواب و اختلالات مرتبط با خواب
هدف کلی مرجعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین:
1- طراحی و استقرار نظام ایجاد حساسیت و انگیزش اعضای هیأت علمی، کارشناسان، دانشجویان ... دانشگاههای علوم پزشکی بر مبنای تعیین کننده های اجتماعی مؤثر بر سلامت
2- طراحی و استقرار نظام ایجاد حساسیت و انگیزش اعضای هیأت علمی، کارشناسان، دانشجویان ... دانشگاههای علوم پزشکی بر مبنای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
3- طراحی و استقرار نظام ایجاد حساسیت و انگیزش اعضای هیأت علمی، کارشناسان، دانشجویان ... دانشگاههای علوم پزشکی بر مبنای روان پزشکی اجتماعی
4- طراحی و استقرار نظام ایجاد حساسیت و انگیزش اعضای هیأت علمی، کارشناسان، دانشجویان ... دانشگاههای علوم پزشکی بر مبنای فلوشیپ آموزش مدرس بالینی
5- طراحی و استقرار نظام ایجاد حساسیت و انگیزش اعضای هیأت علمی، کارشناسان، دانشجویان ... دانشگاههای علوم پزشکی بر مبنای مدیریت بیمارستانی و مراکز مراقبت سلامت
6- طراحی و استقرار نظام ایجاد حساسیت و انگیزش اعضای هیأت علمی، کارشناسان، دانشجویان ... دانشگاههای علوم پزشکی بر مبنای تغذیه اجتماعی
7- طراحی و استقرار نظام ایجاد حساسیت و انگیزش اعضای هیأت علمی، کارشناسان، دانشجویان ... دانشگاههای علوم پزشکی بر مبنای سلامت سالمندی
8- طراحی و استقرار نظام ایجاد حساسیت و انگیزش اعضای هیأت علمی، کارشناسان، دانشجویان ... دانشگاههای علوم پزشکی بر مبنای طب خواب و اختلالات مرتبط با خواب
1- اهداف ویژه/ اختصاصی حوزه تعیین کننده های اجتماعی سلامت :
- تعیین تجربیات برتر در زمینه انتقال مبانی و کاربست علمی تعیین کننده های اجتماعی سلامت
- تعیین نیازهای آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی در زمینه تعیین کننده های اجتماعی سلامت بر اساس تحلیل وظایف و نظرات اساتید صاحبنظر
- تدوین بسته استاندارد آموزشی کارگاهی
- ستقرار بسته نهایی از مجرای برگزاری کارگاه مختص اعضای هیأت علمی، کارشناسان و دانشجویان ... دانشگاه علوم پزشکی قزوین
- ایجاد حساسیت و انگیزه در اعضای هیأت علمی در زمینه تعیین کننده های اجتماعی سلامت
- ایجاد حساسیت و انگیزه در کارشناسان دانشگاه در زمینه تعیین کننده های اجتماعی سلامت
- ایجاد حساسیت و انگیزه در دانشجویان دانشگاه در زمینه تعیین کننده های اجتماعی سلامت
2- اهداف ویژه/ اختصاصی حوزه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت :
- راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد،phd،
- تقویت مرکز پژوهش ها و پژوهش های دانشکده
- تشکیل تیم بین رشته ای آموزش سلامت و روان شناسی و علوم رفتاری
- بازنگری کورکولوم های کارشناسی ارشد و اموزش بهداشت بار ویکرد اجتماعی
- بهبود همکاری با نهادهای تصمیم ساز در حوزه مرتبط جهت اثرگذاری در برنامه ای اجرایی
- برقراری تعاملات موثر با نهاد ها و سازمان های برون بخشی از جمله معاونت درمان دانشگه ، سطوح وزارتی ، سازمان برنامه و بودجه ، استانداری، آموزش و پروش و غیره به منظور جلب مشارکت ها و همفکری های عملیاتی در راستای رفع معضلات و مشکلات موجود در نهادهای نامبرده
- تعامل موثر با جامعه از طریق شبکه های اجتماعی،رسانه ای ، پیام رسان های داخلی ، برقراری نشست های جمعی با نمایندگان جامعه و ارائه پیام های ارتقا سلامت به آن ها
3- اهداف ویژه/ اختصاصی حوزه روان پزشکی اجتماعی:
- تدوین برنامه راهبردی روانپزشکی اجتماعی توسط کارگروه روانپزشکی اجتماعی در گروه روانپزشکی و پزشکی اجتماعی شامل برنامه های اموزشی،پژوهشی ودرمانی
- تشکیل گروه روانپزشکی اجتماعی با مشارکت گروه های روانپزشکی و پزشکی اجتماعی
- تاسیس مرکز توسعه تحقیقات روانپزشکی اجتماعی
- -تاسیس مرکز CMHC
- تاسیس مراکز ارائه خدمات روان پزشکی اجتماعی به مراجعین
- تربیت افرادی که مفاهیم و اصول نظری و عملی روش های پژوهش در علم روان پزشکی اجتماعی را فراگرفته و مهارت های حرفه ای را در این زمینه را کسب نموده اند
- آموزش مددکاران، روانشناسان، پرستاران و سایر پرسنل مرتبط در مورد نحوه ارائه خدمات به مراجعین
- آموزش پرسنل مراکز ارائه خدمات روان پزشکی اجتماعی در مورد برنامه های ارائه خدمات به مراجعین و گروه های مختلف در جامعه
4- اهداف ویژه/ اختصاصی حوزه فلوشیپ آموزش مدرس بالینی:
- انتقال دانش، مهارت و نگرش به دانشجویان و کسب صلاحیت های بالینی در آنها
- تربیت متخصصین مدرس بالینی در مراکز آموزش دانشگاهی
- توانمند سازی اساتید و دانشجویان از طریق روابط داخلی و بین المللی
- تدوین برنامه درسی مبتنی بر نیازهای جامعه، تدوین استانداردهای مربوط به برنامه
-راه اندازی مرکز تحقیقات آموزش بالینی و انجام طرح های تحقیقاتی مرتبط
5- اهداف ویژه/ اختصاصی حوزه مدیریت بیمارستانی و مراکز مراقبت سلامت:
- ارائه خدمات علمی وتخصصی درحوزه مدیریت بیمارستانی واداره مراکز
- مراقبت سلامت وتربیت نیروی کارماهر،آموزش دیده ومتخصص برای اداره هرچه موثرتراین مراکز
- تربیت مدیران بیمارستانی ماهر ومتخصص و واگذاری امر مدیریت بیمارستانی مراکزمراقبت سلامت سراسراستان به دانش آموختگان این رشته
- راه اندازی مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی واقتصادبهداشت وسیاست گذاری سلامت
- ایجاد بستر تعاملی مبتنی برهمفکری،هم افزایی،وهمکاری میان اعضای هیات علمی در گروه های آموزشی مختلف ( شامل : اموزش بهداشت ،ارتقا سلامت ،SDH ، آمار و اپیدمیولوژی ) در راستای تحقق اهداف تعریف شده در حوزه مدیریت بیمارستانی
- شناسایی نیازهای آموزشی در حوزه مدیریت بیمارستانی،اقتصاد بهداشت وسیاست گذاری سلامت و برگزاری دوره های اموزشی مدون برای تامین نیازهای تعیین شده
- ارائه اموزش های کاربردی در حیطه مدیریت بیمارستانی به مدیران بیمارستان ها و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی
6- اهداف ویژه/ اختصاصی حوزه تغذیه اجتماعی:
- تربیت متخصصین ایمنی غذایی و تغذیه و موارد مرتبط در مراکز مراقبت سلامت سراسر استان
- توسعه انجمن های علمی _مراکز تحقیقات ایمنی محصولات بهداشتی _ازمایشگاه جامع تحقیقات
- برنامه های اموزش مداوم، اخلاق حرفه ای دوره های توانمند سازی کارمندان در رابطه با تغذیه _ایمنی مواد غذایی
- بازنگری برنامه درسی مقطع کارشناسی و ارشد بهداشت و ایمنی موادغذایی و ارشد و phd علوم بهداشتی در تغذیه
- تعامل موثر با جامعه از طریق شبکه های اجتماعی،رسانه ای ، پیام رسان های داخلی ، برقراری نشست های جمعی با نمایندگان جامعه و ارائه پیام های ارتقا سلامت به آن ها
7- اهداف ویژه/ اختصاصی حوزه سلامت سالمندی:
- حفظ، بازگرداندن و بهبود سلامت و عملکرد سالمندان در پیوستار مراقبت بهداشتی درمانی از ارتقای سلامت تا مراقبت حاد و مزمن
- پیشگیری و مدیریت بیماریها، اختلالات و ناتوانیهای سالمندی در سطح فرد، خانواده، جامعه و نظام مراقبت
- توسعه دانش سلامت سالمندی در حوزه بازتوانی
- حمایت حرفه ای و بین رشته ای و یکپارچه از سلامت و رفاه سالمندان ساکن جامعه، اسیب پذیر و بیمار
- توسعه رویکرد Life Span Perspective در ارتقای سالمندی موفق و ارائه خدمات سالمندی
- آینده نگری در مدیریت سالمندی جمعیت و جامعه
- توسعه دانش پایه و کاربردی در سلامت سالمندی با رویکرد Context-based
8- اهداف ویژه/ اختصاصی حوزه طب خواب و اختلالات مرتبط با خواب:
- تدوین ، تصویب و اطلاع رسانی برنامه راهبردی توسعه رشته طب خواب و اختلالات مرتبط با خواب در دانشگاه
- برنامه ریزی فعالیت های مستمر آموزشی ، پژوهشی و درمانی در زمینه ی خواب کودکان
- تدوین و بازنگری دوره ای کوریکولوم خواب کودکان در وزارت متبوع
- کسب مجوز راه اندازی رشته ی فلوشیپ خواب کودکان ،
- تاسیس بخش خواب و افزایش فضای فیزیکی ، امکانات و تجهیزات مورد نیاز بخش طبق استانداردهای پیشرفته ی جهان
- افزایش تربیت تکنسین پرستار خواب
- افزایش ظرفیت تعداد نفرات متخصص جهت آموزش فلوشیپ خواب کودکان حداقل به 3 نفر هر دوره
- تبدیل دوره فلوشیپ به دوره فوق تخصص خواب کودکان در کشور