• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۳/۳۰ 
  • کد خبر : ۱۵۶۰۸
کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین:
اثرات منفی پدیده «فومو» را بیشتر بشناسیم

 به گفته صفیه احمدی زاده، مسؤول آموزش بهداشت و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، پدیده «فومو»احساسی را بیان می‌کند که مطابق با آن، فرد تصور می‌کند که دیگران، زندگی و شرایط بهتری را نسبت به فرد تجربه می‌کنند. وی افزود: رسانه های اجتماعی مجازی به روش های مختلفی باعث تسریع پدیده فومو شده اند به طوری که در این رسانه ها شرایطی فراهم شده است که فرد زندگی عادی خود را با لحظات عالی دیگران مقایسه می کند.

احمدی زاده،  برخی اثرات منفی «فومو» را حسرت خوردن، غرور، تنهایی، استرس، اضطراب و زمان تلف شده دانست.

حسرت خوردن

دیدن درخشان ترین و بهترین لحظات زندگی دیگران مانند: جشن عروسی، تعطیلات و خوشگذرانی ها که در مقایسه با مشکلات و سختی های زندگی روزمره فرد می تواند بسیار غمگین و نا امید کننده به نظر برسد به طوری که این حس و حسادت باعث می­شود که احساس ارزشمندی وی کاهش یابد.

 غرور

رویدادهای شگفت انگیز زندگی دیگران، فرد را بطور طبیعی وارد رقابت برتری جویانه می کند مانند: به اشتراک گذاشتن بهترین لحظات، خصلت ها و ویژگی ها. و تجزیه تحلیل بیش از حد خود برای انتخاب بهترین عکس پروفایل که باعث پایین آمدن خُلق افراد می شود مانند: بی حوصلگی و احساس افسردگی.

 تنهایی

اگر احساس تنهایی کردیم فضای مجازی به شرطی که راهی برای ارتباط با دوستان باشد، بسیار خوب است. تماشاگر بودن در این فضا، طوری که پُست ها را بخوانیم و در گفتگو شرکت نکنیم، احساس طَرد شدن  و افسردگی را بدنبال خواهد داشت.

استرس

در گذشته، در خارج از ساعت کاری، فرد به ایمیل، کاری نداشت و آن را رها می کرد، و اما در حال حاضر، ساعتی که فرد در محل کار نیست، ایمیل و پیام های مربوط به کار را مرتب دریافت می کند و زمانی برای بازیابی انرژی از دست رفته یک روز وجود ندارد و این مسئله باعث پریشانی و مشکلات خواب می شود.

دلشوره

ما شهروند مسئولیت پذیری هستیم و این خوب است که در مورد خبرهای مهم و خوب بروز باشیم. اما واقعیت اینست که رویدادهای خبری باعث دلشوره شود. دیدن ویدئوهای بامزه، اثرات دقیقه به دقیقه جدیدترین فاجعه ها را جبران می کند.

زمان تلف شده

کارشناس آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهرستان قزوین در پایان به  بررسی همه اپلیکیشن ها و چک کردن تلفن همراه اشاره کرد و گفت: نگاه کردن به هر پیام و یا اطلاعاتی، باعث وقفه و از هم گسیختگی در انجام کارها می شود و زمان از دست دادن زیادی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه نگرانیم که خبری را از دست می دهیم در واقع زمان بیشتری را از دست داده ایم و اگر این چرخه ادامه پیدا کند، تبدیل به اعتیاد خواهد شد؛ گفت: پس امید این است که «فومو» ترس از دست دادن را با «جومو» لذت از دست دادن را حابجا کنیم و در هر که لحظه نمی دانیم چه اتفاقاتی می افتد، لذت ببریم.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0