• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۳/۲۸ 
  • کد خبر : ۱۵۵۳۶
تعداد موارد بیماری تب خونریزی دهنده كریمه كنگو، با شروع فصل گرما و فعالیت كنه ها بیشتر می شود

به گفته علی صادقیان، کارشناس پیشگیری از بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویین زهرا؛ بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو اولین بار در سال 1944در جمهوری خود مختار کریمه مشاهده شد. این یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه ، هم مخزن و هم ناقل آن است که با شروع فصل گرما فعالیت این کنه ها به شدت افزایش یافته و به تبع آن تعداد موارد بیماری نیز بیشتر می شود. این ویروس می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند. انسان هم در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی و تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس ممکن است مبتلا شود. این ویروس بیشتر حیوانات را مبتلا می کند،اما در اکثر حیوانات علایم بالینی خاصی ندارد. موارد تک گیر یا همه گیری انسانی هم می‌تواند اتفاق بیفتد. پرندگان به جز شترمرغ در مقابل این ویروس مقاوم هستند اما پرندگان می توانند ناقل کنه باشند . تماس با فرد مبتلا هم می‌تواند باعث بیماری شود.

وی گفت: بیماری تب کریمه کنگو در انسان معمولا با تب آغاز می‌شود و بیمار پس از تب کردن علائمی مثل حالت تهوع، بی اشتهایی، اسهال، استفراغ خونی، ضعف و درد شدید عضلانی و خونریزی زیر پوستی را تجربه می کند و احتمال مرگ در مبتلایان زیاد است. بیماری تب کریمه کنگو همه ساله در فصل بهار و تابستان همزمان با فعالیت کنه‌ها به اوج می‌رسد. این بیماری از طریق تماس مستقیم انسان با لاشه، ترشحات و نقاط آلوده دام قابل انتقال است.

صادقیان خاطر نشان کرد: این بیماری با رعایت اصول بهداشتی شامل؛ حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام ها و سمپاشی و ضدعفونی اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن (نظیر چشم و دهان ) با ترشحات و خون دام آلوده، خودداری از کشتار دام در محل های غیرمجاز، تهیه گوشت مورد نیاز از محل های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۲ تا ۴ درجه سانتیگراد.( دمای یخچال)، روش های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک)، اجتناب از خوردن جگر خام و نیم پخته قابل کنترل است. همچنین این ویروس در برابر حرارت حساس است، بنابر این پختن گوشت باعث از بین رفتن آن می شود

 
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0