• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ 
  • کد خبر : ۱۵۳۷۲
دلیل ناباروری زوجین، فقط مربوط به زنان نیست

معصومه احدی زاده، کارشناس باروری سالم و جوانی جمعیت مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین با گفتن اینکه ناباروری، مشکل هر دو زوجین است و نمی توان ناباروری را فقط ناشی از زنان دانست؛ بیان کرد: وقتی که زوجین با مشکل ناباروری مواجه می شوند، هر دو باید مورد بررسی، معاینه و آزمایش لازم قرار گیرند.

وی با اظهار اینکه ناباروری "ناتوانی در بارداری بعد از 12 ماه رابطه جنسی، محافظت نشده" است و  این بدین معناست که زوجین پس از یک سال تلاش، قادر به باردار شدن نیستند؛ گفت: برای زنان 35 ساله و بالاتر، عدم توانایی در بارداری بعد از شش ماه ناباروری در نظر گرفته می شود

به گفته این کارشناس، ناباروری  می تواند حاصل از وجود مشکل در یکی از زوجین، چه زن و چه مرد، هر دوی آن‌ ها و یا ترکیبی از عواملی باشد که از باردار شدن یا ادامه یافتن بارداری جلوگیری می‌کند. 

 

ناباروری اولیه یا ثانویه

کارشناس باروری سالم و جوانی جمعیت با عنوان کردن اینکه ناباروری، شامل دو نوع اولیه و ثانویه است، ادامه داد: ناباروری اولیه، در مورد افرادی به کار می‌رود که هرگز باردار نشده‌اند، که گاهی اوقات، دلیل آن مادرزادی است و گاه در سایر مراحل زندگی به صورت اکتسابی ایجاد شده است.

وی، ناباروری ثانویه را مربوط به زمانی دانست که سابقه باروری وجود داشته است و مشکل نازایی پس از یک بارداری قبلی و یا سقط ‌جنین به وجود آمده است.

 

بیشتر علل ناباروری، قابل کنترل

کارشناس باروری سالم و جوانی جمعیت مرکز بهداشت شهرستان قزوین با ذعان به اینکه برخی از بیماری های مربوط به زنان و مردان و عواملی نظیر سبک زندگی، سن، چاقی، مصرف دخانیات، الکل، سفیدکننده های حاوی کلر و دیوکسین، مواجهات شغلی و استرس، بر ناباروری تاثیرگذار هستند؛ گفت: تعدادی از این عوامل، خارج از کنترل انسان هست و برخی از عوامل، در طول زمان تغییر می کنند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که خوشبختانه بیشتر این عوامل از طریق مراقبت از خود و بهبود شیوه زندگی، قابل کنترل هست و منجر به کاهش خطر ناباروری و در عین حال افزایش موفقیت روش های درمان ناباروری می شود.

 

تشخیص زودهنگام، درمان آسان تر

به گفته این کارشناس، تشخیص زودهنگام ناباروری، درمان آن را سریع تر و آسان تر می کند و خوشبختانه با پیشرفت های علمی، اغلب موارد ناباروری، قابل درمان هستند و زوجین نابارور نباید دچار ترس و دلهره شوند.

احدی زاده با بیان اینکه اقدام زودتر زوجین برای باردار شدن، باعث می شود مشکلات احتمالی باروری آنان، زودتر شناسایی، و سریع تر درمان شود، تا فرصت های فرزندآوری از دست نروند؛ گفت: توصیه می شود زوجین بعد از شروع زندگی مشترک، اقدام به فرزندآوری کنند.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0