• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۳/۱۱ 
  • کد خبر : ۱۵۱۶۴
در بدو تولد،
احتمال بروز بیماری تیروئید در نوزادان با وزن كم یا زیاد، حداقل دو برابر بیشتر از دیگر نوزادان است

زهرا رضایی، کارشناس مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین تصریح کرد که احتمال بروز بیماری تیروئید در نوزادان با وزن کم یا زیاد، در بدو تولد، حداقل دو برابر بیشتر از دیگر نوزادان است. وی افزود: احتمال بروز این بیماری در دختران، دو برابر یشتر از پسران است.

این کارشناس گفت: به دلیل اینکه علائم بیماری تیروئید، به تدریج، و در مدت سه تا شش ماه اول زندگی بروز می کند، بیماری دیرتر تشخیص داده می شود و معمولا ضریب هوشی کودک تحت تاثیر قرار می گیرد. وی اضافه کرد که در بسیاری از موارد ابتلا نیز، شدت بیماری در حد خفیف تا متوسط است و علایم بیماری، در اوایل تولد، بارز نیست.

کارشناس مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهرستان قزوین هشدار داد که در صورت درمان نکردن بیماری تیروئید، عوارضی در کودکان، مانند: عقب ماندگی ذهنی و اختلال در رشد و نمو و همچنین مشکلات اقتصادی و اجتماعی متعاقب آن بروز می کند.

 رضایی گفت: عوامل خطر بروز بیماری کم کاری تیروئید نوزادان، مانند: عوامل مادری که شامل سن مادر، روش زایمان "سزارین" ابتلا مادر به کم کاری تیروئید و یا گواتر، بیماری اتوامیون تیروید، دیابت، بیماری های مقاربتی در دوران بارداری و همچنین نژاد آسیایی، می تواند احتمال بروز بیماری را در نوزاد افزایش دهد.

کم کاری مادرزادی تیروئید نوزادان، گذرا یا دائمی

این کارشناس بهداشتی با اشاره به اینکه بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید نوزادان، دو نوع گذرا و دائمی است؛ گفت: درمان این بیماری، مصرف قرص لووتیروکسین با تجویز و تحت نظر فوق تخصص غدد نوزادان است.

به گفته رضایی، در نوع گذرا، کودک پس از یک دوره درمانی بهبود می باید و مصرف قرص قطع می شود؛ اما در نوع دائمی، باید تا پایان عمر دارو مصرف کند.

وی با تأکید به اینکه تشخیص نوع دائمی و گذرا بودن بیماری، به عهده متخصص غدد نوزادان است؛ هشدار داد که خانواده نباید بدون تجویز پزشک، دوز داروی کودک را کم یا زیاد، و یا قطع کند.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0