وظايف روابط عمومي :
1. مطلع كردن و خبر دادن
2. ترغيب ، تشويق ، ترويج و تبليغ
3.انجام تحقيقات اجتماعي و افكار سنجي و پيوند آن به منابع سازمان و عمومي مردم
4.هماهنگي موارد نياز سازمان
5. برقراري ارتباط با فرد ، گروه ، عموم و سازمان ها به نحوي كه براي آن موسسه يا سازمان اهميت دارد يا در آينده خواهد داشت .
وظايف مسئول روابط عمومي در بحران ها :
1. شايعه زدايي و برطرف كردن ابهامات با ارائه اخبار و اطلاعات شفاف
2. تهيه گزارش خبري ، اطلاعيه ، تائيديه ، تكذيبيه با هماهنگي مسئولين مربوطه در محدوده مقررات و با در نظر گرفتن سياست هاي سازماني در زمان لازم به نحوي كه اين گونه اقدامات از شدت بحران بكاهد و به حفظ آرامش موجود كمك كند .
3. دعوت به حفظ آرامش و پرهيز از شتاب زدگي در تصميم گيري ها
4. مشورت با كارشناسان مشاوره و روان شناسي در توليد اخبار و اطلاعات
5. پرداختن به عناصر اصلي واقعه و پرهيز از حاشيه گرايي
6. تعامل مطلوب با رسانه ها و خبرنگاران و تشكيل كميته ويژه خبر رساني بحران
7. توجه به بازخورد ارائه اخبار و در نظر گرفتن عكس العمل مخاطبان و ارائه اخبار تكميلي به منظور ايراد و اشكال اطلاع رساني
8. پيشگيري از ارائه اخبار و اطلاعات ضد و نقيض خصوصاً آمار و ارقام با هماهنگ ساختن مسئولين در كليه سطوح سازماني
9. تهيه اخبار در حجم كم كه حاوي مسائل اساسي مورد نظر مخاطبان باشد .
10. پرهيز از اخبار از منابع مبهم نظير اشخاص نامعلوم و يا كساني كه نخواسته اند نامشان فاش شود .
11. درصد نيازهاي افكار عمومي وسعي در تهيه اخبار و اطلاعات در راستاي آن .
12. توجه به بيان اركان واقعه مانند : نوع حادثه ، علل وقوع حادثه ، ميزان خسارت ، عاملان وقوع بحران و ...
روابط عمومي بايد موقعيت شناس باشد و از باز گو كردن مطالب و اطلاعاتي كه بحران را تشديد مي كند خودداري كند.