آموزش همگانی
پیام های نوروزی

پیام های نوروزی

دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت

دردید وبازدید های نوروزی برای حفظ سلامت خود به نکات تغذیه ایی زیر توجه کنید:


•   
از انواع شیرینیهای ساده ودراندازه کوچک  برای پذیرایی میمانان خود  تهیه کنید. تا میهمانان  با افزایش  دریافت قند و چربی اضافی مواجه  نشوند

         در مصرف شیرینی وشکلات  زیاده روی نکنید.

         به منظور پیشگیری از اضافه وزن وچاقی ، دردید وبازدیدها بجای شیرین های خامه ای وشکلاتی که حاوی مقدار زیادی کالری هستند،  از انواع خشک وساده شیری ها در اندازه کوچک استفاده کنید

             بجای مصرف شیرینی و شکلات در دید وباز دید های نوروزی بهتر است از میوه استفاده کنید. میوه ها  علاوه بر ویتامین ها واملاح معدنی که برای حفظ سلامت بدن لازمند ، حاوی ترکیباتی بنام انتی اکسیدان هستند که نقش آنها در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر ازجمله دیابت ، بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها شناخته شده است

             برای صرف چای ، بجای قند و شکلات ، از کشمش ، توت خشک ویا خرما در حد کم استفاده کنید

             درمصرف آجیل زیاده روی نکنید . انواع مغزها وتخمه ها  حاوی مقادیر زیادی چربی هستند . بطوری که  هر 100 گرم آنها حاوی 500 تا 600 کالری  است

         از انواع آجیل های بدون نمک ویا کم نمک  استفاده کنید. آجیل های شور با داشتن مقادیر زیاد نمک ، زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می کنند

         در میمهانی های نوروزی ، در وعده ناهار وشام  ، برای احتراز از دریافت زیاد کالری که با مصرف غذاهای چرب وسرخ شده  وارد بدن می شود ، سعی کنید نیمی از بشقاب خود را با سالاد و سبزی  پر کنید

         مصرف سالاد وسبزی  بدلیل داشتن فیبر ، جذب چربی ها و مواد قندی را نیز کاهش داده و بدین ترتیب از اضافه وزن جلوگیری می کند

         نوشیدن نوشابه (حتی انواع کم کالری) و آبمیوه های صنعتی را  که حاوی قند زیادی هستند ، به حداقل رسانده  و از آب ساده ویا دوغ های کم نمک وبدون گاز استفاده کنید.

 درسفر های نوروزی به نکات تغذیه ای زیر توجه داشته باشید:

         تا حد امکان غذا را شخصا آماده کرده و از مصرف مواد غذایی در رستوران و غذاخوری‌های نامطمئن و یا خرید مواد غذایی از دستفروشان خودداری کنید.

         غذایی که برای بین راه تهیه می کنید ، نباید آبکی باشد.غذاهای آبکی مثل انواع خورش ها ، سریعتر فاسد می شوند چون میکربها وباکتریها در فضای مایع ، محیط مناسبتری برای رشد وتکتیر دارند

            غذاهای خشک همراه با سبزی جات تازه که خوب شسته شده اند غذاهای مناسبی برای سفر ند

              در طول سفر از مصرف پنیر ، سرشیر ، خامه  که پاستوریزه  شده  نیست استفاده نکنید. مصرف  محصولات لبنی پاستوریزه نشده خطر ابتلا به بیماری تب مالت را به همراه دارد

         مصرف سس مایونز وسایر سس های چرب از نظر تغذیه ایی بطور کلی توصیه نمی شوند . مخصوصا در طول سفر از مصرف سس مایونز ویا سس های خامه ایی جدا خودداری کنید می توانید با مخلوط ماست ،آبلیمو، کمی نمک وفلفل ودر صورت امکان کمی روغن زیتون یک سس سالم برای سالاد تهیه کنید.

           غذاهایی رادررستوران سفارش دهید که سس ، ادویه وچاشنی زیاد نداشته باشند. گاهی ممکن است دررستورانها به غذاهای کهنه ومانده مفدارزیادی سس وچاشنی اضافه کنند که تغیر رنگ وطعم نامطبوع ناشی از فساد غذا مشخص نشود.

         دررستوران ، حتما همراه با غذایی که میل می کنید ، از ماست (کم چرب وپاستوریزه ) ، لیمو ترش ویا آبلیمو استفاده کنید. با مصرف این ها ، دستگاه گوارش اسیدی می شود ودرنتیجه، ازرشد وتکثیر میکربهادردستگاه گوارش ودر نتیجه مسمومیت غذایی جلوگیری می شود.

             مصرف انواع دسرهای خامه ای درطول سفر توصیه نمی شود چون ممکن است با شیر وخامه پاستوریزه نشده تهیه شده باشد ویا اینکه به علت کهنگی ، فاسد شده باشد.

         اگر مایل به مصرف بستنی هستید ، حتماازنوع پاستوریزه شده وکم چرب آن استفاده کنید.

         از خرید ومصرف نوشیدنی های محلی مثل آب زرشک ، آب آلبالو و... و هم چنین لواشک ، تمبرهندی ،آلوچه  ،درصورتی که بسته بندی نشده وکد بهداشتی وپروانه ساخت ازوزارت بهداشت ندارند ، خودداری کنید. انواع آلودگی های انگلی با خوردن این نوع موادغذایی غیربهداشتی ممکن است به بدن منتقل می شود.

         برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب (ترجیحا آب معدنی) همراه داشته . به همراه داشتن میوه ها و سبزیهایی مانند هویج، گوجه فرنگی ، خیار، کاهو در طول مسافرت  به تامین آب، املاح و ویتامینهای مورد نیاز بدن کمک می کند. قبل از سفر در خانه آنها را خوب بشویید و در ظرفهای مناسب دربسته با خودتان ببرید.

         از مصرف سالاد به ویژه سالادهایی که در آنها کاهو به کار رفته است و غذاهای دریایی در غذاخوری‌های بین راهی خودداری کنید.

             در صورتی که سالاد را شخصا درست می‌کنید حتما آن را قبلا ضدعفونی، ‌انگل زدایی و کاملا پاکیزه نمایید. بهتر است سبزیجات به صورت پخته مصرف شوند.

            گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ را فقط از مراکز مجازی که زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور هستند تهیه فرمایید.

             آب را فقط از منابع مطمئن تهیه کرده و یا از آبهای بطری شده استفاده کنید.

             یخ را از مراکز مطمئن تهیه نموده و از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیر بهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌شوند خودداری کنید.

             از مصرف آب‌های سطحی، چشمه‌ها و دریاچه‌ها خودداری کنید.

         جوشاندن آب به مدت ۵ دقیقه به سلامت آب توصیه می‌شود.

              در هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ استفاده و نحوه نگهداری آن که بر روی برچسب بسته بندی غذا نوشته شده دقت کنید.

             برای حمل گوشت، مرغ و ماهی حتما از یخدان استفاده و دقت کنید مواد غذایی خام با پخته تماس نداشته باشد.

         از نگهداری و مصرف مواد غذایی اضافه آماده خودداری کنید.

         برای طبخ و مصرف غذا از ظروف تمیز استفاده کنید.

             در هنگام سفر غذا باید آخرین وسیله‌ای باشد که می‌خواهید همراه ببرید و تا لحظه قبل از حرکت باید در یخچال نگهداری شود.

             توصیه می شود بجای استفاده از نوشابه های گازدار از نوشیدنی های طبیعی پاستوریزه و کم نمک چون دوغ مصرف کنید..

             در افرادی که در طول زندگی خود غذاهای شور و پرنمک مصرف کرده اند شانس افزایش خون بیشتر است.

 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
نسخه قابل چاپ
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 196706
تعداد بازديد کنندگان سايت: 53280221 تعداد بازديد زيرپورتال: 668508 اين زيرپورتال امروز: 864 سایت در امروز: 12751 اين صفحه امروز: 29